Tuesday, July 9, 2013

DOR DE BUCOVINA
MARIAN MALCIU

         Printre cadourile primite de ziua mea, se numără și  cartea ”Dor de Bucovina” , primită de la colega mea, profesoară de limba română, Rotariu Maria - Nicoleta, carte al cărei autor m-a încântat și prin volumul deja prezentat, ”Captiv pe tărâmul copilăriei”.  Așadar, stârnită de lectura acestei cărți,  primită de la însuși Marian Malciu, am parcurs destul de repede și cartea ”Dor de Bucovina”, în care autorul îmbină jurnalul de călătorie sau reportajul cu notațiile personale (uneori  sobre, alteori  umoristice), cu prezentarea unor informații bine documentate și bine plasate, trecând cu naturalețe de la trecutul istoric la prezentul evenimentului în sine, dar și la prezentul scrierii cărții.
        De fapt, evenimentul, ce capătă amploare literară sub condeiul magic al domnului Marian Malciu, este organizarea și desfășurarea unei tabere de creație și recreație la Câmpulung Moldovenesc, oraș-emblemă al Bucovinei, al cărei DOR (sentiment specific românismului) își pune amprenta pe mintea și pe sufletul cititorului, de la prima până la ultima pagină. Este meritul scriitorului ce oferă o lectură deosebit de plăcută și de atractivă, o lectură ce curge lin, firesc, ținând trează totodată și curiozitatea celui ce parcurge paginile prin prezentarea tuturor activităților (carnaval, colocviu, excursie, lansare de carte, întâlniri cu personalități și scriitori din zonă, vizitarea unui muzeu absolut magnific, înființat și condus de Ioan Grămadă), activități al căror suflet este doamna RODICA RODEAN.
         Domnul Marian Malciu conturează, în această carte, fără exagerări sau ”pretenții”, portrete și peisaje, îmbinând armonios elementele conținutului cărții. Deși materialul este ”încărcat” (la propriu și la figurat), este cu măsură așezat și ne face să călătorim, imaginar, prin locurile ce constituie, dealtfel, frumusețea feerică a acestui ”picior de plai” ce este Bucovina. Ni se oferă o imagine de ansamblu a acestei părți a României, sub aspecte variate, imagine prezentată într-un stil personal, inconfundabil, iar cititorul este mereu surprins printr-o adresare directă (să-i spunem chiar oralitate!), prin care autorul creează o relație specială cu acesta. De asemenea, coordonate esențiale ale scrierii sunt credința (”care nu presupune unități ori instrumente de măsură”, ci trăire interioară intensă), dar și patriotismul (al autorului, care se apleacă aproape cu sfințenie spre istoria locurilor, dar și al oamenilor pe care îi întâlnește în periplul său: Ioan Grămadă nu este doar un om pasionat și muncitor, este și patriot în cel mai pur sens al cuvântului!).
          Impresionante sunt detaliile surprinse cu acuratețe – descrierea scenelor biblice din mănăstirile vizitate sau utilizarea unor termeni  arhitecturali bisericești, elemente folosite cu pondere, finețe și claritate.
          Cartea cuprinde un bogat material documentar (cultural, istoric, literar) și aduce în prim-plan și personalități marcante ale zonei (scriitori, poeți, dar și artiști populari). Se insistă, pe bună dreptate, din cele constatate la fața locului, pe conservarea tradiției de veacuri pe aceste meleaguri, îmbinată, deseori, cu elemente de civilizație modernă.
         Peste toate acestea, se creionează imaginea prieteniei, între cei ce compun grupul taberei literare, dar și între aceștia și oamenii întâlniți în aceste locuri, calzi, ospitalieri și entuziaști.
         Emoția autorului este vizibilă printre rânduri (când evocă anumite locuri, evenimente sau oameni), dar chiar și în mod direct, prin prezentarea atmosferei de la lansarea celor trei cărți, dintre care una îi aparține: ”Urme de dragoste”.
        Astfel, am putea afirma, cu toată convingerea, că domnul Marian Malciu se încadrează în categoria oamenilor descriși în carte, din perspectiva faptului că ei, toți, sunt oameni care vor să lase în urmă o creație valoroasă, care depun suflet și muncă pentru a lăsa urmașilor adevărata menire pentru care trăim pe pământ: nu partea materială, ci partea spirituală a vieții, dealtfel,trecătoare (fie un muzeu, fie o carte).
         Cartea este o compoziție unitară, rotundă, se constituie din detalii minuțios expuse, presărate cu umorul nealterat al naratorului, iar finalul, ce închide simetric călătoria, este plin de emoție și de nostalgie, de regretul  că această mare sărbătoare se va termina, asemenea focului de tabără ce se va fi stins, într-un târziu, în memoria tuturor celor prezenți. Dar rămâne, pentru cititor, DORUL de aceste meleaguri bucovinene, dor răscolit de autorul însuși, prin cartea de față.