Saturday, October 12, 2013




PLÂNSUL INIMII


CELEI CE NU MAI ESTE - MARIAN MALCIU


”Ești o floare de colț în mâna lui Dumnezeu,
 Priveghind prăpastia sufletului meu!...”

       Uneori, destinul (acest amalgam de fericiri, tristeți, plecări și veniri) ne încearcă sub diverse forme, ne oferă totul, dar ne și răpește, fără milă, pe cei dragi, trecând apoi triumfător pe lângă noi, spulberând armonia vieții pe care deseori o credem eternă. Cel rămas singur, lipsit de tot ce a însemnat ființa-pereche în viața lui, cu toate adevărurile și credințele sfărâmate, constată că universul își oprește mersul și că nimic nu va mai fi ca înainte. El rămâne să-și ducă singurătatea ca pe o povară, își cheamă iubita din lumea de dincolo, cea fără de întoarcere, plânge iubirea pierdută și speră să fie posibil ca ea să se mai întoarcă o dată, chiar dacă ar trebui să plece din nou. Cu toate acestea, pe măsură ce timpul trece, inevitabil, cel rămas singur se simte parcă tot mai legat și atras  de femeia iubită, care, deși fără ființă, îi este în preajmă, ca o apropiere, dar și ca o depărtare.  Astfel, pentru că a pierdut-o și pentru că dorește să o regăsească,  pentru că  iubirea persistă, nealterată de trecerea timpului, MARIAN MALCIU, autorul volumului de față, aduce un omagiu duios și gingaș, sensibil și delicat CELEI CE NU MAI ESTE...   Poeziile reprezintă un mesaj pios și special,  dedicat soției pentru eternitate, dovadă de netăgăduită iubire, de respect și prețuire.
        Pierderea unicei iubiri și  disperarea eternei despărțiri generează o tristețe sfâșietoare a discursului liric, iar ”uitarea-mireasă” nu-și va face efectul, pentru că doamna inimii sale îl va însoți mereu, cu dragoste și zâmbet protector.
       Moto-ul cărții, aparținând lui Heinrich Heine, sugerează încercarea de a îngropa iubirea, dar și de a o conserva în neuitare, în veșnicie, lăsând-o posterității.  Figurile de stil utilizate (mai ales metaforele) sunt pline de miez literar, transmițând profunda trăire a eului liric. Dorința (din păcate irealizabilă) de întoarcere la iubirea de altădată, este deplină și copleșitoare, fiind evidențiată atât ideatic, cât și morfologic (prin unele verbe bine plasate). Intimitatea iubirii pierdute, dar dorite continuu, apare uneori mai direct, alteori mai discret, creând o magie poetică, un tot poetic unitar. Repetițiile completează universul liric, accentuând, dar și amplificând dorul, punctând, în mod cu totul potrivit, mesajul poetic transmis. Chemarea și căutarea iubitei sunt pregnante, pline de promisiuni de iubire și de afecțiune. Cu o substanță lirică ce surprinde în mod plăcut,
 printr-un aparent paradox, sentimentul singurătății apăsătoare este prezent în toate compozițiile, sub forme diferite (raportul realitate – himeră, perceperea iubitei cu ochii închiși / deschiși). Dorința și setea de iubire sunt atât de mari, încât poate fi acceptată și simpla prezență în vis a iubitei.
       Cu smerenie și cu o undă de regret, este invocată iertarea prin utilizarea imperativului repetat, ce induce sinceritatea sentimentului, dar și părerea de rău pentru vina de a fi greșit față de iubita care, poate, deja l-a iertat.
        Singurătatea (percepută acut, în mod direct, sau surprinsă printre rânduri) alcătuiește o simbioză cu poetul, nepărăsindu-l,  protectoare într-un fel și devenită aproape o certitudine, o prietenă.
       ”Un jalnic dor” îl încearcă pe poet și atunci când, după retrospectiva unei vieți în doi pline de fericire, iubire și credință, constată că dorința de a-și revedea iubita în vis este zadarnică, iar solitudinea rămâne definitivă. Dar, pe de altă parte, iubita rămâne ca un astru veghetor din alte lumi, fiind alături de cel rămas singur ”în orice timp”, mulțumită de calea pe care el a urcat-o în ”mersul vieții”, cu smerenie, pioșenie și evlavie.
       ”Te- am iubit” este o  mărturisire caldă, emoționantă a motivelor pentru care soția a fost iubită, motive amintite delicat, dar și cu patos, creând, parcă, un portret al iubirii, dar și  al iubitei adorate.
      Ultima parte, RONDELUL, cuprinde câteva poezii-bijuterie, șăgalnice unele (”De-ți este dor”), nostalgice altele (”Îți amintești?”, ”Amintiri”, ”Timp”). Iubirea este prezentă și aici, presărată cu trandafiri roșii, catifelați și cu săruturi ”spălate de lacrima iubirii”, iar anotimpurile sau florile primesc mângâierea lirismului, cristalizate în versuri perfecte, armonioase, ce încântă plăcut cititorul.
       Unitatea volumului este asigurată și de repartizarea riguroasă a poeziilor sub aspectul conținutului lor, culminând cu cea din final (”Când voi veni”), ce emană resemnare, împăcare cu viața și chiar cu destinul implacabil.
     Regăsind, într-un fel, ceea ce a pierdut, regăsindu-se, poate, pe sine însuși,  MARIAN MALCIU oferă un volum de versuri emoționante, cuceritoare, filigranate, izvorâte dintr-o mare iubire.

   ”Am uitat demult plânsul ochilor.
Acum știu cum se plânge cu inima.”