ÎMPLINIRE PRIN
IUBIRE
OLGUȚA LUNCAȘU
TRIFAN
Când am început lecturarea acestei cărți,
cu un titlu atât de simplu, dar profund în același timp, mă stăpânea o stare de
spirit generată de unele constatări ce îmi dădeau târcoale de ceva vreme: cât
de puțină iubire există în lumea noastră imediată, în noi, lângă noi și cât de
deteriorate devin relațiile dintre oameni, pe zi ce trece. Și mă întreb,
înainte de a pătrunde în tainele cărții de față: unde suntem? ce drum vom urma?
când ne-am pierdut? de ce ne scufundăm, metaforic vorbind, fără putința de a
salva aproape nimic din umanitatea cu care am fost înzestrați? unde s-au
pierdut valorile acelei vremi apuse de acum 25 de ani? Pentru că atunci existau
reale valori și lumea din jurul nostru avea o altă dimensiune. Prietenia,
iubirea, familia, chiar credința în Dumnezeu erau repere primordiale căzute
acum pe un plan secund, din diverse motive ce nu pot fi invocate acum și aici. Debusolarea
noilor generații din ce în ce mai agitate și mai pervertite de gusturi
îndoielnice (literare, muzicale, artistice, dar și de altă natură) ar trebui să
constituie un semnal de alarmă pentru noi, cei maturi, adesea neputincioși în a
soluționa unele dileme provocate de așa-zisa ”modernitate” care își pune
amprenta, de multe ori, la modul negativ, asupra tinerilor care vor fi familia
de mâine...
SĂ
NE ÎMPLINIM PRIN IUBIRE? Este ceea ce ne propune autoarea volumului de față,
într-o carte structurată în douăsprezece capitole (cifră magică, de basm, ale
cărei semnificații sunt foarte bine surprinse de prefațatorul cărții,
scriitorul Marian Malciu). Originalitatea scrierii constă și în faptul că
fiecare capitol are o ”prezentare-prefață”, în care aproape se suprapun
cuvintele autoarei cu acelea ale prefațatorului, ori cu acelea ale unor
personalități citate (Mircea Eliade, Petre Țuțea, etc.). Aceste texte recompun,
unitar, titlurile poeziilor cuprinse, ca într-un mozaic perfect, în capitolul
respectiv, printr-un joc de ”cuvinte potrivite”.
Revenind la ceea ce spuneam în preambulul poate prea întins și aparent
lipsit de substanță ori de legătură naturală cu ideatica volumului, până și
autoarea acestuia, doamna Olguța Luncașu Trifan, în cuvântul domniei sale,
remarcă și mărturisește că se autoexilează în lumea poeziei ”atunci când
cotidianul” își arată ”fața-i hidoasă”. La prima vedere, cuvântul pare dur,
dar, de fapt, exprimă o realitate ce trebuie privită în față, ce trebuie
acceptată ca atare, chiar dacă nu ne place. Cotidianul ”hidos” ne face,
asemenea autoarei, să ne repliem spre interiorul ființei noastre, într-o
izolare tacită. Dar, spre deosebire de noi, artistul se refugiază în creația pe
care apoi o ”risipește” cu folos celor din jur.
ÎNVĂȚĂM IUBIREA din această carte. Iubirea de Dumnezeu, întâi de toate, sub
genericul ”Doar cu tine...”. Poeta caută perpetuu divinitatea, cu dorința
arzătoare de a-L afla cu adevărat pe Domnul. ”Cu sufletul în mână”cere Domnului
”un strop de timp, cu împrumut”, dar, în același timp, se și resemnează în fața
destinului implacabil. Învățăm să ne mulțumim cu ce ne-a hărăzit soarta, să
aducem prinos de recunoștință Domnului pentru un răsărit sau pentru o floare. Învățăm
să credem în forța divină, în puterea și protecția îngerului care ne poartă pe
brațe în clipe grele. Versurile devin rugă pentru pace, iubire, omenie, gânduri
bune, sănătate, dar mai ales pentru iertare. Iertare pentru tristețe, pentru
durerea suferinței Domnului, dar și pentru ”îndrăzneala” de a-L iubi, iertare
implorată cu ardoare de eul liric.
ÎNVĂȚĂM să iubim și să respectăm părinții
sau amintirea acestora. ”Între El... și
Viață, Părinții” se intitulează sugestiv al doilea capitol, ce evocă, sensibil,
”copilul din noi”, cu o nostalgie aproape dureroasă față de copilăria ce nu mai
poate reveni nicicând. Poeta face o incursiune în casa părintească, pe ulița
satului, într-un imaginar dialog cu propria copilărie, dialog ce o transportă
spre amintirea tatălui ce nu mai este, el dăinuind doar în eternitatea
cimitirului, în mirosul de tămâie, vegheat veșnic de fiică. Ea pendulează între
imaginea îndurerată a mamei aflate într-o nesfârșită așteptare a celui dus și
dorul de tată, împărtășit, dealtfel, de amândouă ”fetele”. Este înfățișată
imaginea icoanei ce mai păstrează încă ruga celor două ”fete”, cu mâinile mamei
îmbrățișând mâinile fetei, aceasta din urmă neimaginându-și lumea ei fără
prezența indispensabilă a mamei.
ÎNVĂȚĂM să prețuim viața, a cărei esență
este iubirea. Într-o retrospectivă spre interiorul sufletului, ”pribegi prin
pânza vieții”, devenim conștienți că, inevitabil, odată, ”ne transformăm în
lut”; poate tocmai de aceea trebuie să descoperim sensul vieții, să ne oprim
din goana infernală, să nu ne mai grăbim spre nicăieri, să simțim, să trăim, să
iubim. Conștientă de trecerea timpului, poeta se caută ”printre ruinele de
suflet”, dar constată că viața este o luptă ce nu trebuie abandonată.
ÎNVĂȚĂM
să călătorim ”Printre cuvinte...”, la invitația discretă a autoarei, pentru
care Cuvântul este primordial, fiindcă atât cât suntem pe pământ ”avem
Cuvântul”, din componența căruia fac parte literele, fără de care n-am putea
scrie povești și poeme. Cuvântul ne este atribuit doar cât timp ființăm, el neexistând
nici înaintea nașterii omului, nici după trecerea în neființă.
ÎNVĂȚĂM
să ascultăm basmele pietrelor, atunci ”Când pietrele vorbesc...”. Poeta,
căutând tinerețea într-o piatră, se
oprește la motivul pietrei ca la un element puternic, statornic, ce dăinuiește
și înmagazinează atâtea povești despre dragoste, ură, adevăr, minciună.
ÎNVĂȚĂM
să acceptăm toamna ca pe un anotimp, dar și ca pe o vârstă a maturității. Poeta
ne vorbește ”Despre frământări și șoapte ale toamnei”, despre iubita care ”s-a
dus cu-o toamnă”, iar apoi este implorată ”să nu mai ia toamna”, ducând cu sine
tristețile și nostalgiile ”șoaptelor de toamnă”. Specifică toamnei, dar și
preferințelor poetei, este, din nou, ca și în volumul anterior, ”43”, gutuia
dulce-amăruie, care, cu mirosul ei sfânt, devine martoră a iubirii, a vieții
trăite cu intensitate.
ÎNVĂȚĂM
să ne bucurăm de iarnă, chiar și de iarna vieții, o iarnă văzută într-un mod
original, într-un tablou premergător în care toamna a fost ucisă, iar omul de
zăpadă este trist. ”Despre iarnă și noi...” este următorul capitol în care
”într-o iarnă de altădată” ninge ”ca-ntr-o poveste”... ”de-a lui Creangă”.
Mirosul iernii de altădată este readus prin imagini vizuale înduioșătoare (tatăl
taie lemne, mama toarce lângă sobă), dar și prin imagini vizual-olfactive
(mirosul eternelor gutui, vinul fiert cu scorțișoară, miez de nucă copt).
ÎNVĂȚĂM
să primim în sufletele noastre prospețimea primăverii, cu pomi înfloriți, cu
păsări și flori, să ne împărtășim de exuberanța anotimpului în care poeta roagă
pădurea să ducă departe dorul și tristețea.
ÎNVĂȚĂM ... ”Și despre iubire”, pentru că
iubirea stă în toate lucrurile și ea ar trebui să fie miezul trăirilor noastre
pe acest pământ. Iubitul e ”lacrima din suflet”, iar în palma acestuia va
fremăta inima; iubita e ”zbor de fluture”, iar el-iubitul este ”echilibru,
viață, aer, lumină”. Clipa iubirii trebuie trăită, iar farmecul privirii nu
trebuie distrus prin cuvinte inutile, pentru că, oricum, iubirea arde ca un
”jar de cărbuni”, dincolo de cuvinte, dincolo de priviri. Iubitul este recompus
din amintiri, iubirea divină este chemată cu ”aromă dulce”, pentru a se consuma
în culorile curcubeului inimii, asociate zilelor săptămânii (”Rogvaiv de
iubire”), ori anotimpurilor.
ÎNVĂȚĂM
să ne revoltăm, să ne opunem celor care ne conduc și care profită de starea
latentă a societății, îmbogățindu-se și neurmărind decât propriile interese.
Astfel, este conturat un portret al ”năpârcii” ”feroce și flămânde”,
jefuindu-și semenii. Trăsăturile năpârcii, exponent ori simbol al
conducătorilor-politicieni din ultimii ani, sunt: minciuna, lașitatea, denunțul
complicilor și trădarea acestora. Printre rânduri, în capitolul ”Despre ei...
și despre noi”, se citește, cu dezamăgire și profund regret, zădărnicia
jertfelor curate din acel decembrie însângerat, pe care l-am crezut aducător de
libertate și bunăstare. Este adusă în prim-plan și dezrădăcinarea forțată,
determinată de factori social-economici sau de altă natură. Imaginea fiului
plecat în străinătate pentru asigurarea unui trai mai bun este sugestivă, cu
atât mai mult cu cât el își lasă mama îndurerată și îngrijorată ”sub flori de
liliac”, regăsind-o, la întoarcere, în același decor, sub aceleași ”flori de
liliac”, ceea ce sugerează faptul că plecarea a durat o perioadă de timp
îndelungată. Apelul transmis românilor este limpede: să stea drept în fața
năpârcilor, nefăcând compromisuri, să nu se lase batjocoriți sau amăgiți de
himerele impuse de cei care îi subjugă în numele așa-zisei democrații, să-și
apere țara bogată și să nu cerșească respectul, trăind în demnitate. O altă
latură a vieții de astăzi, deloc neglijabilă și amintită de poetă ca un mesaj
dureros este duplicitatea multora dintre semenii noștri, care lovesc
”aproapele, târându-l în noroi”.
ÎNVĂȚĂM
să prețuim valorile neamului românesc, trecându-le, cu pioșenie, în ”Neuitare”.
Capitolul este închinat lui Eminescu, martir al neamului românesc, care a rămas
”demn în fața morții”, precum ciobănașul mioritic.
ÎNVĂȚĂM
să gustăm umorul, care, uneori, este sarea vieții, pentru că ”Puțin umor... nu
strică”. În acest ultim capitol, găsim câteva ”pseudofabule”, scrise în
monorime umoristice surprinzătoare ( o poezie întreagă scrisă în monorimă).
În
poezia ”Transfigurare” ce încheie și capitolul, dar și volumul, poeta
mărturisește ca pe o profesiune de credință, că a rămas, pe rând, ”copac”,
”apă”, ”foc”, ”pământ”, ”aer”, deși ar fi dorit să rămână ”om”. A rămas, prin
acest sensibil volum de versuri, un OM cu calitățile copacului (sădit la
răscruce de drumuri), ale apei (care plânge), ale focului (arzând adânc pe
dinăuntru și pe dinafară), ale pământului (ținând rădăcinile copacului), ale aerului
(zburând prin pletele fecioarelor), oferind din preaplinul sufletului
”împrumutat de la pământ” celor care poposesc în paginile cărții sale, petale
de poezie care ne învață cum să trăim în
această lume în care supraviețuirea devine anevoioasă și cum SĂ NE ÎMPLINIM PRIN IUBIRE!
No comments:
Post a Comment