TOBELE
MUTE – EMILIAN MARCU
Oameni și destine… Oameni și istorie… Oameni
și conducători… Oameni… uneori jucării ale sorții propice ori potrivnice, pioni
pe o tablă invizibilă de șah, mutați de o mână nevăzută, după reguli neștiute
și nebănuite… Oameni-victime ale vicisitudinilor istoriei ori ale unor lideri care
au vrut să conducă lumea, jucându-se cu viețile a mii de oameni… Vieți care au luat o turnură dramatică, fiind
forțați să suporte chinuri și suferințe inimaginabile… Ce vină au avut acești
oameni? Doar faptul că s-au născut într-un timp
nepotrivit, că s-au aflat sub acele ”vremi” în care au fost forțați
să-și părăsească locuințele, să plece
într-o pribegie fără de sfârșit, din care mulți nu s-au mai putut întoarce…
Sunt gândurile care mi-au venit în minte după
lectura romanului ”Tobele mute”, scris
de Emilian Marcu, un roman-fluviu (aproape 400 de pagini), un
roman-metaforă a libertății ca ”figură de stil”, un roman-simbol al ideii de
libertate, ce pendulează între ”închisoare” (sat-lagăr) și ”eliberare”(plecarea
din satul-lagăr).
Scriitorul aduce în prim-plan o lume
care avut neșansa unei istorii zbuciumate, o comunitate a unui sat-lagăr din
mijlocul Siberiei, din perioada anilor 44 (o istorie pe care generațiile
actuale nu o cunosc și pe care, poate, ar trebui să și-o însușească, asemenea
unui remember, spre neuitare). Oamenii trăiesc aici după legi aspre,
determinate de împrejurările istorice ale timpului, însă, forțați de
împrejurări, posedă deja o mare capacitate de adaptare la condițiile locului și
devin, în timp, o ”familie” (paznici și prizonieri, copiii acestora ce își
schimbă, în joacă, rolurile: copiii paznicilor devin prizonieri, iar ai
prizonierilor devin paznici).
Se detașează, dintre toate personajele romanului,
Ioan Alnimănui, care se născuse în taiga și care rămăsese fără părinții ce
muriseră în condiții tragice, sfâșiați de lupi. Numele este sugestiv, pentru că
el este doar al satului în care s-a născut, ori doar al femeilor care îl
preferau ca partener. El devine al Aliei doar la finalul cărții, când,
căsătorindu-se cu aceasta, capătă o identitate pecetluită de nașterea copilului
său (tot în lagăr).
Satul-lagăr era singura ”casă” pe
care o cunoștea Ioan Alnimănui, ”lumea adevărată, cea reală”, iar oamenii care
populau satul erau ”un fel de lemne”, ”lemne fără identitate, fără prezent și,
mai ales, fără viitor”. Identitatea celor din sat era ”o formă aproape
abstractă”, ei erau doar ”o turmă de animale vorbitoare”. Copiii nu aveau ”niciun fel de trecut, ci numai prezent, iar
la viitor nu știau să gândească”. Femeile purtau ”istoria în spate”, ele fiind
victime colaterale ale istoriei, fie și prin aceea că au rămas singure, după ce
bărbații plecați nu s-au mai întors, devenind eroi în numele ”măreței Rusii” și
al ”tătucului”.
Realismul unor scene este
surprins cu un dramatism sfâșietor (tăierea cailor sau întâmplările crunte prin
care trece învățătoarea Tasia).
Un element ce atrage atenția este și limba smulsă a unui
clopot, ce pare a scoate în relief, simbolic, ”limba smulsă” a oamenilor care îndurau viața
grea și fără speranță de libertate sau neputința împotrivirii față de soarta aprigă.
Însă cheia cărții o
constituie ”tobele”, laitmotiv ce revine sub diverse forme pe parcursul
narațiunii. ”Sunetul tobelor”, prezent ca un semnal, se constituie ca un
contrapunct, venind, într-un fel, în contradicție cu titlul. După douăzeci de
ani, cei din satul-lagăr primesc ordin să părăsească locul și să plece de unde
au venit. Desființarea lagărului și eliberarea deținuților ar însemna
destrămarea unei familii, a comunității formate în această perioadă. Acum,
oamenii sunt dezorientați, nu știu ce este adevărata libertate, ei aparțineau
acestor locuri, aparțineau Siberiei, ”deveniseră un tot cu pădurile și cu
zăpezile fără sfârșit”. Întrebarea este retorică și apare ca un ecou al
întâmplărilor trăite de oamenii nedumeriți, uluiți la aflarea acestei vești:
”Cum adică să fie eliberați?”. Tobele ”tăcuseră deodată”, ”amuțiseră demult”,
ca mai apoi ”să sune cu o putere aproape de nebunie”; toboșarii anunță
eliberarea printr-un sunet ”sec” al tobelor, iar în ultima parte bătaia
tobelor se intensifică. Spre final,
tobele mari și mici se odihneau în brațele toboșarilor.
Alia și Ioan al Nimănui, căsătoriți în
satul Ivanovca, din apropierea lagărului, parcurg drumul spre acesta, neștiind
că deținuții au fost eliberați. Ei aud din depărtare sunetul tobelor, apoi ajung
în satul părăsit și pustiu. Ioan Alnimănui ”simți că întregul lui univers s-a
răsturnat ca un bolovan de zăpadă peste el. Lumea părea cu fundul în sus.” El
realizează că este chiar ”al nimănui” și că nu are unde să plece. Simbolic,
Ioan rămâne ”stăpânul mormintelor, al mormintelor părinților lui, stăpânul
tinereții lor și al copilăriei sale”, iar tobele zăceau, mute, în magazie.
Ioan
Alnimănui își face casă nouă în lagărul părăsit, creând o lume liberă, fiindcă
acum lagărul nu mai era o închisoare: ”Pentru el libertatea aceasta era: să
poată ieși și veni fără să se teamă că tobele vor suna.” Copilul lui Ioan și al
Aliei devine simbolul libertății, simbolul lumii celei noi, identitatea
regăsită a propriului tată.
Nastasia Vavilov, unul dintre
personajele memorabile ale cărții constată: ”O fărâmitură în lumea lui
Dumnezeu, o fărâmitură, și noi niște firișoare de nisip în lumea aceasta.”
Da,
toți suntem ”firișoare de nisip”, toți ducem o luptă cu viața, cu ceea ce ne
este destinat să trăim, suntem ființe efemere și depindem de acel CINEVA care
ne dirijează, chiar cu meticulozitate, uneori, parcursul vieții și chiar al
morții.
Nu ne rămâne decât să ne întrebăm, împreună cu
vocea naratorului și cu vocea personajului episodic Kutâsaev: ”Cine mai știe dacă eliberarea este plecarea
spre o altă lume, ori moartea însăși?”
Poate că acesta este și mesajul autorului și,
poate, nu ne rămâne decât să acceptăm faptul că adevărata eliberare a omului
este moartea însăși, deși romanul se încheie cu o speranță: viitorul copilului
liber al lui Ioan Alnimănui.
No comments:
Post a Comment