PRINȚESA FLORILOR – VERA CRĂCIUN
După emoționanta povestire ”Mura”,
doamna Vera Crăciun ne ”surprinde” din nou, dăruindu-ne o nouă carte, dedicată, de fapt, nepoatei
domniei-sale, așa cum ne arată, încă de la început catrenul personalizat, prin
care sensibila poetă își manifestă dragostea nețărmurită față de ființa care a
devenit ”farmecul” vieții dânsei.
De această dată, autoarea ne face
părtașii unui basm ”frumos”, un basm al ”prințesei florilor”, care trăia în
deșert, în singurătate, într-un castel inexistent. Printr-o retrospectivă bine
plasată, aflăm cum a ajuns prințesa florilor să trăiască în deșert, aducând
acestuia puțină frumusețe, o frumusețe atât de bine surprinsă prin descriere și
figuri de stil.
Și, așa cum aproape în orice basm,
la începutul lui se manifestă o lipsă, întâlnim și aici, sub o altă formă,
lipsa pe care prințesa o lasă în urma ei, după ce a fost răpită de Împăratul
Văzduhului, lipsă care determină tristețea întregului ținut, tristețea celor
care încep deja să o caute. Farmecul deosebit al basmului, dar și
originalitatea lui sunt conferite de
îmbinarea armonioasă și naturală a versurilor – rondel cu proza.
Sunt de remarcat și anumite nuanțe
de legendă (parfumul florilor vine de la răspândirea miresmei acestora, în timp
ce strigau după ajutor), iar căutarea prințesei devine un laitmotiv, ea fiind
căutată nostalgic de vântul care repetă o eternă întrebare versificată: ”O, tu,
cer… și o, tu, soare/ N-ați văzut Prințesa Floare?”. Frunzele și florile resimt
tristețea supărării, fiind și ele într-o permanentă căutare; ghioceii iau forma
unor clopoței care o cheamă cu disperare pe Prințesa Florilor. Și căutarea
continuă cu asiduitate: copacii, florile toate, an de an, primăveri la rând, nu
fac decât să caute fără încetare. Însă prințesa este ținută prizonieră ”din
iubire” de către Împăratul Văzduhului și Craiul Singurătății, așteptând
trecerea timpului. Dar, cu toate că se bucura de o dragoste neasemuită,
prințesa trăiește cu intensitate dorul de părinții de care fusese despărțită. Ca
un fel de punct culminant, apare Floarea Deșertului, care o descoperă pe
prințesă și care dorește să o ajute să plece acasă. Acum, sentimentele fetei
sunt contradictorii: bucurie, tristețea așteptării, dar și regretul de a părăsi
nisipul sclipitor al deșertului.
Ca în orice basm, fantasticul este
prezent și se accentuează în continuare: cu ajutorul unei petale fermecate a
Florii Deșertului, prințesa va fi dusă acasă, ”plutind” pe această petală.
Zborul, atât de prezent în numeroase povești, este perceput de autoare ca o
”plutire” lină, diafană pe deasupra lumii, iar timpul se comprimă, ”ca într-un
vis frumos”. Toți se bucură de revederea fetei: Regele Paradisului și Regina
Florilor (părinții), întreaga natură, dar și vântul, care îngână ”cântul
florilor parfumate”, creat chiar de el. Craiul Florilor, Trandafirul, o cere în
căsătorie, iar acceptarea cererii este concepută sub forma unui superb rondel,
formă versificată folosită și la completarea tabloului feeric al basmului, când
toată lumea florilor este în sărbătoare. Deznodământul poveștii ni-l prezintă
pe Împăratul Văzduhului, retras pentru totdeauna în ținutul deșertului, pe care
nu l-a mai părăsit, ca un fel de penitență a unui personaj așa-zis negativ.
Putem spune că doamna Vera Crăciun ne
transpune într-o lume cu adevărat minunată a basmului, care nu este populat de
personaje negative obișnuite ale acestei specii literare (zmei, balauri,
vrăjitoare), ci este, mai degrabă, o lume idilică, fermecătoare, cu personaje
preponderent pozitive, ca și cum sufletul pur și inocent al autoarei nu ar
putea accepta existența unor ființe care să înspăimânte copiii. Ea manifestă parcă o anumită grijă de
a arăta o lume frumoasă, plină de dragoste, invitându-ne să descoperim ținuturi
minunate, pline de flori mirositoare, care au menirea de a îmbogăți mintea și
sufletul prin modalitatea ingenuă, delicată, dar și profesionistă a autoarei de
a ni le înfățișa.
Sensibilitatea autoarei, ea însăși o
”prințesă”, poate nu a florilor, dar, cu siguranță, a cuvântului scris,
transpare din această poveste, îmbogățindu-ne și nouă sufletele însetate de a
cunoaște o lume a inocenței, a frumuseții nealterate.
Doamna Vera Crăciun ne încântă prin stilul
”copilăresc” de ”a se juca”, practic, cu figurile de stil, cu proza și poezia,
rezultatul fiind un mesaj sincer, adresat nu numai celor mici. Nu în ultimul
rând, este de amintit și contribuția graficii adecvate, care completează în mod
fericit această a doua carte din seria ”Povești și poezii fără sfârșit”.
No comments:
Post a Comment